Albylund

Albylund är Vällingby scoutkårs övernattningsstuga som ligger i Bro utanför Stockholm. Här har avdelningarna många av sina övernattningar under året. Stugan går att hyra även för andra kårer och avdelningar!

Information om Albylund

Stugan är det stora huset på området. I det finns det matsal, ledarrum, kök med både ved- och elspis samt ett sovloft som man kommer till via en trappa utomhus. I matsalen finns stolar och bord samt projektorduk för inomhus aktiviteter. Köket är fullt utrustat för 40 personer med varmvatten året om, diskmaskin finns inte i huset. På loftet får 35 personer plats att sova, här behövs egna liggunderlag för att sova på varje sida om mittgången. I ledarrummet finns fyra sängar, samt ett bord med tillhörande bänkar och materialförvaring. I anslutning till stugan finns ett nybyggt dass med två dörrar, el och vatten indraget för handfat och bekvämligheter.

För att boka Albylund fyller du i denna bokningsförfrågan!

Patrullstugan på Albylund

Patrullstugan är Albylunds äldsta bevarade hus och rymmer två sängplatser. Denna stuga är inte uthyrbar! Under patrullstugan finns en jordkällare inredd med bänkar och bord. Här finns varken värme eller el. Ljus och fotogenlyktor får användas och utrymmet är perfekt för det lilla äventyret i medeltidstema, spökstunden eller det mysiga kvällsfikat. Här sätter endast fantasin gränser för vad som är möjligt!

Albylunds lada och vedförråd

Det finns en ladan där ni kan hitta vedförrådet och snickarboden. I ladan finns också kårens utmanarlya ”Gollumboda”. Gollumboda går för tillfället inte att använda p.g.a. renovering. I Gollumboda planeras det framöver att finnas el och värme och kunna användas hela året. Vatten tas med i egna dunkar och på loftet i Gollumboda sover man med lätthet ett helt utmanarlag på egna liggunderlag.

Lägerbål och skogen runt Albylund

Två lägerbålsringar finns att tillgå på området, en bakom huset mot ängen och en i slänten upp mot skogen. Används dessa måste de lämnas i snyggt och städat skick. På området finns ofta nedsågade träd, grenar och liknande, som man gärna får elda upp under lägerbålet. Från stugan tar man sig lätt till de närliggande skogarna. Det finns stigar, gångvägar och vägar som leder till skogspartier och trevliga vandringsstigar, vilket möjliggör både hel- och halvdagsutflykter till den omkringliggande skogen.

Albylunds historia

Att Albylund skulle vara väldens äldsta scoutstuga är naturligtvis ingenting vi har belägg för men på området finns det minst en trekantig stensättning/grav från bronsålder/tidig järnålder. Är du intresserad av att veta mer om Albylunds historia?

Behöver du hitta till Albylund?