Bli scout i Vällingby scoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på!

Vällingby scoutkår ger dig äventyr i livet!

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Learning by doing! Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet eller en stund, du bestämmer helt själv. I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet!

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna redan när du är 8 år, men självklart är du välkommen om du är äldre än det också. Din scoutresa börjar där du är i livet! Vi har olika åldersgrupper, du börjar som spårarscout vid 8-9 års ålder, sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout och utmanarscout. Man kan även bli roverscout eller ledare beroende på hur du vill utveckla dig själv och ditt ledarskap. Skicka in en intresse anmälan så berättar vi gärna mer.

Vad gör scouter och Vällingby scoutkår?

Ett scoutmöte ser olika ut i våra olika avdelningar. På ett typiskt möte för de yngsta scouterna börjar med en ceremoni där vi tänder en lykta, de äldre scouterna har olika ceremonier som passar dem. Under mötet leker och lär vi oss nya saker tillsammans, vi är ofta utomhus på våra scoutmöten. Scouterna är ofta uppdelade i mindre grupper, patruller som vi kallar det, på det här sättet får alla lära sig och kunna ta plats i våra aktiviteter. För de äldre scouterna kan ett helt möte vara uppbyggt som ett patrullmöte. Innan mötet slutar har vi en ceremoni på samma sätt som i början men vi avslutar genom att släcka lyktan.

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting. Kontakta oss innan så pratar vi mer om scouting för dig.

Vill du bli ledare?

Att vara scoutledare innebär att skapa en rolig fritid för unga samtidigt som du själv utvecklas som ledare. Vällingby scoutkårs verksamhet börjar i anslutning till skolornas höstterminsstart och fortsätter sedan under skolterminerna.

Många av våra scoutledare har varit scouter sedan de var barn, men inom scoutrörelsen finns en mängd ledarutbildningar som gör att även du som inte har någon tidigare scouterfarenhet också får en bra grund för ditt ledarskap inom scoutrörelsen. Är du osäker på om du klarar av att vara ledare? Kolla in filmen nedan eller kontakta oss så hjälper vi dig med alla funderingar!