Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta eller t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag. Inom Scouterna kan du se att alla scoutkläder bär samma blågröna färg och alla är markerade med Scouternas symbol. Olika scoutkårer i Sverige har olika färger och mönster på sina scouthalsdukar. Detta för att visa att vi är tillsammans i stora som små grupper. Det är också väldigt kul när man är på arrangemang med andra kårer och får se deras fina halsdukar och söljor. Hur många kårer känner du igen på sina scouthalsdukar?

Beställa scoutkläder

För att det ska bli enkelt och underlätta för dig som Vällingbyscout och dig som förälder till en Vällingbyscout har vi i kåren hjälpt till med inköpet av scoutskjortan. Order läggs ungefär en gång i månaden för att hålla nere fraktkostnaderna, de flesta barnstorlekar har försäljningsansvarig hemma och kan fås snabbare. Ni får information om när skjortan levererats till lokalen. Leverans sker till scoutlokalen och kan hämtas i samband med scoutmöte eller annat överenskommet. Betalning sker till kårens plusgiro efter leverans, information kommer med leveransen.

Scoutskjortorna och andra scoutkläder är FAIRTRADE märkta!

Scoutskjortan finns i tre modeller: barn, vuxen insvängd och vuxen rak och beställs via formuläret nedan. Då ingår även tillhörighetsmärken för Vällingby scoutkår, Stockholms scoutdistrikt och relevant märke för Världsscoutorganisationerna till varje skjorta. Ni kan också beställa en Vällingby halsduk om det behövs. Om ni vill beställa andra scoutkläder såsom t-shirts eller pikétröjor gå in på Scouternas scoutshop för att se sortiment och storlekar och beställa där. Ni kan även beställa scoutskjortor direkt där, men då kommer inte märkena med och de har inte våra halsdukar. Dessutom blir det då en fraktavgift på beställningar under 500kr.

Funderar du på storlek för en scoutskjorta?

Vid eventuella frågor kontakta oss på forsaljning@vallingby.scout.se

Var placeras scoutmärkena?

Du kommer få flera märken som ska placeras på några speciella ställen. Vällingby-remsan och distriktsmärket ska sitta på vänster ärm; Vällingby-remsan vid axelsömmen och distriktsmärket under remsan. Världsscoutmärket (lila för WOSM och blågult för WAGGGS) ska sitta på höger ärm, en bit nedanför axelsömmen.

Sverigemärket (bärs vid utlandsvistelse, och ingår ej i skjortköpet) ska sitta på häger ärm.

Märken som du får senare ska placeras på respektive ärm. Lägermärken, hajkmärken och märken från äventyr sätts på höger ärm. Medan de olika intressemärkena, deltagarmärken och bevismärken sätts på vänster ärm. Är du osäker kan du alltid fråga en ledare eller annan scoutkompis om råd.

Här kan du se var scoutmärkena ska placeras på scoutskjortan!