Vällingby scoutkår

Vår kår är medlem i Scouterna och Stockholms Scoutdistrikt och består av cirka 200 medlemmar. Information om kåren och vår historia kan ni läsa här nedan. Om du själv vill engagera dig i kåren, vänligen kontakta Vällingby scoutkår via detta formulär.

Vår organisation

Scoutkårer har ofta avdelningar uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi 6 avdelningar fördelade på 2 spårar-, 1 upptäckar-, 1 äventyrar-, 1 utmanar- och 1 roveravdelningar.

Avdelningarna är uppdelade i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår scoutlokal.

Kåren har en vald styrelse som träffas några gånger per år. På styrelsemötena diskuteras bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och ekonomin följs upp. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande. En stugfode sköter om vår stuga och mindre reparationer. En gång om året träffas vi en helgdag för att göra lite större underhåll i och omkring stugan.

Utöver scouter och ledare i avdelningarna eller styrelsen har vi flera scouter och ledare i kåren som har andra ansvarsområden eller hjälper till på annat värdefullt sätt, så som materialansvarige, lokalfogde eller funktionärer som hjälper till med kårens aktiviteter.

Påverka kåren och verksamheten

Vällingby Scoutkårs högst beslutande möte är kårstämman som äger rum varje höst. På stämman väljs kårens styrelse som ska säkerställa att den verksamhet som kårens medlemmar röstat fram ska genomföras under året görs. Det betyder att vi alla tillsammans skapar verksamheten men att styrelsen ska säkerställa att den görs och planera för att det finns tillräckligt med personer.

Som medlem kan du alltid skicka in idéer och förslag till styrelsen på styrelsen@vallingby.scout.se, inför kårstämman kan du även skicka in en motion om du vill att hela kåren ska få tycka till om din idé eller förslag.

Nedan hittar du information om de olika årens kårstämmor.

Kårstämma 2021
Kårstämma 2020

Stadgar för Vällingby scoutkår

Vid varje kårstämma antas stadgarna för Vällingby scoutkår. Här kan du snart få läsa de senaste stadgarna för kåren.

Lite kort om Vällingby Scoutkårs historia

Blackeberg-Vällingby Scoutkår bildades i mars 1954. Den första enheten blev en vargungeflock i Vällingby. I februari 1955 startade en patrullscoutavdelning i Blackeberg. Samtidigt blev sjöscoutkåren Kustfyrarna en del av kåren.

Kåren växte snabbt och ledarna började tala om en delning. Vid årsskiftet 1956/57 delades kåren i en Vällingby- och en Blackebergsdel. Ett konstituerande möte hölls dock den 16 november 1956 och det är den dagen vi kallar Vällingby scoutkårs födelsedag.

Parallellt med pojkkåren startade Vällingby Flickscoutkår. 1960 gick Sveriges Flickors Scoutförbund samman med Sveriges Scoutförbund till Svenska Scoutförbundet men det dröjde till den 20 september 1973 innan kårerna i Vällingby blev en enda.

Vällingby Scoutkår började i lokaler i Vällingbyskolan och Grimstaskolan och via ett par flyttar befinner vi oss sedan i början av 90-talet på vår nuvarande adress på Ångermannagatan. Den 4 oktober 1964 invigdes Albylund, stugan i Bro som används för övernattningar.

Vällingbyscouter har genom åren varit flitiga deltagare på läger och arrangemang i Sverige liksom utomlands. Redan 1963 deltog en grupp pojkar på världsscoutlägret, jamboreen, i Grekland. I kåren har vi även en lång tradition av deltagande i kurser och tävlingar anordnade av distrikt och förbund, med många framskjutna placeringar i tävlingarna.

1996 firade Vällingby scoutkår 40 år och till det eventet skrev kårens första kårordförande om tiden som scout på 1950 talet. Även Vällingby scoutkårs vice kårordförande har skrivit om starten av scoutverksamhet i Vällingby området.

Mina år med Vällingby Scoutkår – Ett utdrag ur några opublicerade minnesanteckningar
Till: Vällingby Scoutkår på 40-års dagen 1996-11-22
Från: Jan Walder, förste kårordförande

Starten för Scoutverksamheten i Blackeberg – Behaglig öppenhet