Hoberna – för Äventyrarscouter

Vällingby scoutkårs äventyraravdelning med möten på tisdagar för barn som går i årskurs 6-8.

På våra scoutmöten umgås vi och har kul tillsammans! Scouterna får göra aktiviteter baserade på teman som de själva påverkat. I din patrull får du schyssta kompisar att räkna med varje gång ni upptäcker nya äventyr. Vi är ute en hel del och deltar på hajker och arrangemang, vi lagar vår egen mat och sover i vindskydd eller tält. Vi hittar ofta på egna äventyr så som hajker, filmkvällar, isvaksbad, paddling eller olika studiebesök. Det är bra att ha rätt typ av kläder på våra aktiviteter då vi är ute oavsett väder. Är du osäker på vad som passar är det bara att prata med oss ledare så hjälper vi till!

Om du får förhinder och inte kan delta på ett möte, kontakta oss gärna så vi vet!

Kontakta oss på hoberna@vallingby.scout.se
Hobernas terminsprogram för våren 2024

Läger och arrangemang för äventyrarscouter

Det finns massa olika läger, arrangemang, hajker och äventyr du som äventyrare kan delta på antingen själv eller tillsammans med din patrull.

Skulle du vilja ge dig ut i fjällen och testa på hur det är att fjällvandra? Eller så kanske du redan har gjort det tidigare och vill hitta nya roliga platser att besöka. På Scouternas egen fjällstuga utanför Duved kan du testa på eller djup dyka i fjällvandring. Under Mullfjällets Familjeveckor kan du ta med dig familjen och besöka fjällen i några dagar.

Upplev är ett av Scouternas arrangemang som riktar sig till äventyrarscouter mellan 12 och 15 år. Äventyrarscouter från runt om i Sverige möts, och tillsammans tar sig arrangemanget till Sveriges mest nordliga delar, där vi upplever nya kulturer och utforskar en miljö som för många är helt ny.

Nordic Adventure Race är en spännande tävlingsinriktad variant av hajk där du som deltagare löser problem, utmanar dina scoutfärdigheter och vandrar under tidspress. Visst låter det spännande? Ta med dig en scoutkompis eller anmäl dig själv! Tänk på att det är åldersgräns på Nordic Adventure Race så du behöver delta mellan 13-16 års ålder.

Vart fjärde år genomförs det ett världsjamboree som helt enkelt är ett väldigt stort scoutläger. Det kan även hållas på nationell nivå med massa scouter ifrån Sverige. Nästa internationella världsjamboree hålls 2023 i Sydkorea och nästa nationella jamboree hålls 2022 i Skåne. Tänk på att det är åldersgräns på internationella världsjamboree så du kan endast delta mellan 14-17 års ålder.