Legolas – för Utmanarscouter!

Vällingby scoutkår har en utmanaravdelning vid namn Legolas för ungdomar 15-18 år gamla.

Våra möten sker på söndagar klockan 19.00 – 21.00 kring vår lilla lokal i Vällingby. Som utmanare ingår det i din scoutverksamhet att planera och genomföra aktiviteter och program själva. Utmanarscouterna arbetar tillsammans i patruller för att styra sina mål till verklighet. Här hjälper scoutledarna till med tips och förslag för att vi ska utvecklas och utmanas inom Scouterna. Vi tar oss ut i skogen, njuter av naturen och sätter våra scoutkunskaper på prov. Detta kan vi göra på bland annat vår scoutstuga Albylund där vi har en trygghet i området eller så utforskar vi helt nya platser!

Har du och dina scoutkompisar det svårt att komma på vad ni vill göra? Kolla in Scouternas hemsida om Utmanarscouting.

Spana in utmanarnas egna instagram!
Kontakta oss på utmanare@vallingby.scout.se
Legolas terminsplanering för våren 2024

Läger och arrangemang för utmanarscouter

Det finns massa olika läger, arrangemang, hajker och äventyr du som utmanare kan delta på antingen själv eller tillsammans med din patrull.

Nordic Adventure Race är en spännande tävlingsinriktad variant av hajk där du som deltagare löser problem, utmanar dina scoutfärdigheter och vandrar under tidspress. Visst låter det spännande? Ta med dig en scoutkompis eller anmäl dig själv! Tänk på att det är åldersgräns på Nordic Adventure Race så du behöver delta mellan 13-16 års ålder.

Vart fjärde år genomförs det ett världsjamboree som helt enkelt är ett väldigt stort scoutläger. Det kan även hållas på nationell nivå med massa scouter ifrån Sverige. Nästa internationella världsjamboree hålls 2023 i Sydkorea och nästa nationella jamboree hålls 2022 i Skåne.

Något roligt internationellt äventyr som du kan ta dig an är Explorer Belt! Du och en kompis gör en vandring under tio dagar i ett europeiskt land. Dessutom får ni möta en annan kultur på nära håll och vara med om spännande möten. Explorer Belt är en upplevelse utöver det vanliga! Tänk på att det är åldersgräns på Explorer Belt så du behöver delta mellan 16-20 års ålder.

Ett annat roligt arrangemang är Blå Hajken, ett äventyr i den svenska vildmarken för äventyrarscouter, utmanarscouter, roverscouter och ledare. Under dessa vandringshajker får du uppleva gemenskap, friluftsliv och spänning. Du kan hitta mer information om Blå Hajk här.

Känner du att det här arrangemangen inte är något för dig kan du alltid hitta på något roligt tillsammans med dina scoutkompisar. Kanske vill ni arrangera ett helgäventyr för yngre scouter? Delta på några av deras möten för att se vad deras nivå ligger. Eller så kanske ni vill planera en häftig vandringshajk för er själva? Kolla in Camp Wilds karta med lägerplatser runt om i världen. Ni kan alltid prata med era ledare och styrelsen för att få tips och förslag på vad ni kan göra och för att få lite hjälp med vad ni ska tänka på.