För ledare i Vällingby scoutkår

Här kan du som är ledare i Vällingby scoutkår hitta information och annat bra att veta. Är du intresserad av att vara ledare i kåren, kolla in denna sida istället eller kontakta oss.

Aktivitetsbanken – tips på aktiviteter för dina scouter

Scouternas aktivitetsbank är en fantastisk källa till inspiration och tips för scoutmöten i alla format. Här hittar du lekar, ceremonier och programpass, som passar att göra inomhus, utomhus eller digitalt.

Här kan du ta del av Scouternas Aktivitetsbank.

Trygga Möten – utbildning för alla vuxna i scouterna

Scouterna arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. Vi vill att det överallt ska finnas trygga möten för unga, alltså möten som är helt fria från övergrepp i alla former. På Scouternas stämma Demokratijamboree 2012, beslutades att alla ledare ska gå ledarutbildningen Trygga Möten. Här kan du läsa mer om vad Trygga Möten innehåller och tar upp.

Genom arbetet med Trygga Möten rustar Scouterna ledare för att våga agera om något händer. Trygga Möten är en gratis webbutbildning som finns på Scouternas folkhögskola. Gå Trygga Mötens webbkurs för vuxna i scouterna.

Ledarutbildningar – ett sätt utvecklas som person och som ledare

Scouterna jobbar aktivt med att utbilda våra medlemmar, båda unga och vuxna. Utbildning är ett sätt att utmana och utveckla våra medlemmar, samtidigt som det är en kvalitetssäkring för vår verksamhet. Läs mer om ledarutbildningar som finna inom Scouternas Folkhögskola.

I Scouterna får alla växa, både barn och vuxna. Barn och unga växer av utmaningar i verksamheten på veckomöten, hajker, läger och aktiviteter. Att leda den här verksamheten är i sig utvecklande och utmanande. Men för att erbjuda ytterligare möjligheter för ledare i Scouterna finns scoututbildningar med fokus på ledarskap och personlig utveckling. Du kan prata med kåren om det finns möjlighet att få hela eller delar av en scoutledarutbildning betald.

Märkessystemet i Scouterna

Våra märken är ett stöd och hjälp till planering och genomförandet av scoutprogrammet som även uppmuntrar den personliga utvecklingen. Efter ett genomfört projekt, en viss termin eller när scouterna har lärt sig något tillsammans fungerar ett märke eller en annan symbol som ett minne. På det sättet är märket eller symbolen mycket mer värt än själva tygbiten.

Vällingby scoutkårs planerade märkessystem för de olika åldrarna finns att se i lokalerna i Vällingby.

Här hittar ni mer information om Scouternas märkessystem.
På Scouternas hemsida Scoutservice finns mer information om märkessystemet.

Vällingby scoutkårtröjor

För en tid sedan designades en tröja för Vällingby scoutkårs vuxna medlemmar. Den är i tunn grå fleece, med huva och fickor. Damvarianten är något insvängd och finns i storlekarna M och L. Herrvarianten är rakare och i storlekarna M, L och XL. För information om tröjorna kontakta kårens ansvariga för försäljning eller styrelsen.

Mallar och typsnitt

Här kan du hitta dokument och mallar från Scouterna.
Här kan du ladda ner typsnittet till scoutchiffret.
Här kan du ladda ner typsnittet till pagodchiffer.
Här kan du ladda ner Scouternas typsnitt.

Scoutnet – Scouternas Medlemsregister

Här kan du som är medlem redigera dina medlemsuppgifter, du som är ledare kan redigera din avdelning eller kår och medlemmarna i dessa och du som har en roll i styrelsen i en kår eller distrikt har tillgång till flera olika verktyg. Har du några frågor eller funderingar kring Scoutnet kontakta styrelsen för hjälp.

Här kan du logga in i Scoutnet.

Sensus i Vällingby scoutkår

Listor från Sensus delas ut vid terminsstarten, dessa listor är uppdelade efter patrullerna och har scouternas namn redan ifyllda. Det är därför viktigt att sammanställningen av patruller, avhopp och nya scouter, antecknas och skickas in så snabbt som möjligt i början terminen. Skicka listan med patruller till personen med kårfunktionen medlemslista/bidrag. Då får sedan ni den ifyllda Sensuslistan i ert fack.

Bidragsblanketter från Stockholm stad

Efter alla våra aktivitet så som möten, övernattningar, hajk och läger ska vi fylla i blanketter för bidrag. Närvarolistor för terminen och våra scoutmöten sker digitalt av kårens bidragsansvariga. Detta gör att alla avdelningar behöver själva sammanställa terminens aktiviteter i ett Excel dokument med deltagarnas för- samt efternamn och deras födelseår. Alla aktiviteter under året behöver sammanställas i detta dokument som rapporteras in i slutet av varje termin.

Lägerbidrags blanketten från Stockholms stad hittar du på denna sida. Lägerbidrag ska sökas efter övernattningar och hajker under terminen, om ni undrar över något gällande detta kontakta kårens bidragsansvariga för hjälp. När lägerbidraget skickas in behövs det även skickas med ett schema för aktiviteten.

Utläggsredovisning för utgifter i Vällingby scoutkår

När du gör ett privat utlägg som inte gäller avdelningens ekonomi ska nedanstående blankett fyllas i, originalkvitto bifogas och lämnas till kassör innan utbetalning kan ske. För att automatisk uträkning ska fungera behöver blanketterna laddas ner/spara på datorn.

Utläggsredovisningsblankett kan laddas ner här.
Utläggsredovisningsblankett med milersättning kan laddas ner här.

Avdelningens ekonomi

Avdelningens ekonomi ska redovisas vid terminens slut. Nedan finns den mall som ledare kan använda för att redovisa resultatet. Skicka in den tillsammans med kvitton till kårens kassör i slutet av terminen. Avdelningskassa redovisning förslag i Excel.